od Hartmuta Schneidera 19.05.2016 

Východ Slunce

Odměna za noční šichtu - východ Slunce

Když jsme se zeptali našeho manažéra kvality Hartmuta Schneidera, jaký druh projektu je dle jeho názoru nejzajímavější, odpověděl: letištní projekty. Dále se dočtete o všeobecných výzvách, které se  vyskytují u přijímacích testech senzorů na ranvejích.

Na velkých mezinárodních letištích může trvat i několik let, než je instalace vestavěných silničních senzorů, jako jsou IRS31Pro-UMB a ARS31Pro-UMB, kompletní a je přijata. Je to mnohem komplikovanější než na dálnicích či silnicích. Důvodem jsou jak vysoké požadavky na bezpečnost, tak i frekventovanější provoz, který musí být přesměrován během prací na přistávací a vzletové dráze. 

Povrchová čidla od Lufftu jsou povětšinou instalována v různých měřících bodech v podobě senzorových párů, jelikož se pasivní IRS31Pro a aktivní ARS31Pro silniční senzory navzájem doplňují. IRS31Pro tak doručí informace o teplotě povrchu vozovky, hladiny vodního filmu, tření, procentu zalednění a též o teplotě namrzání různých rozmrazovacích látek (sůl), ARS31Pro snímá body namrzání nezávisle na používaných rozmrazovacích chemikálií za pomocí systému Peltierových článků.

Hned po instalaci provádíme první test funkčnosti senzoru, např. snímání teploty použitím referenčního měřícího přístroje, jako je vysoce přesné, ruční zařízení Lufft XP101  v kombinaci se sondou  PT100 měřící povrchovou teplotu. Později je důležité další testování kvůli konečnému přijetí senzoru. V některých případech jsou tyto testy vykonány až po letech. 

Teplovodivá pasta

Aplikace teplovodivé pasty

Při vykonávání těchto finálních srovnávacích měření by neměl silniční senzor přesáhnout rozdíl o velikosti 0,3°C při srovnání s referenčním zařízením. Pro tuto proceduru se využívá speciální pasty, která zajistí lepší tepelnou vazbu teplotního čidla se zkoumaným povrchem.

Po přibližně třech minutách stabilizace senzorů jsou nově zabudované silniční senzory zpravidla již stabilizované na požadovanou přesnost s průměrnou odchylkou max. 0,17 °C. Někdy byla odchylka dokonce jen 0,07 °C nebo nižší. Naše srovnávací měření jen potvrzují, jak přesně a spolehlivě naše povrchové senzory pracují.

Referenční měření

Referenční měření

Referenční měření na letištích vyžadují přesné plánování, evidenci a uzavření vzletové a přistávací dráhy, což je možné převážně jen v noci, neboť vzlety a přistání se dějí skoro každou minutu. Pro práci na ranveji v denním provozu bychom mohli obdržet jen maximálně několik minut času až do doby, kdy řídící věž by od nás požadovala vyklizení prostoru.

Noční provoz je podstatně klidnější s výhodnějšími časovými okny pro testy senzorů na ranveji. Přílety a odlety letadel mohou být sloučeny v této době na minimální počet drah, zatím co ranvej určená pro měření zůstane uzavřena. Typický čas pro noční směny na ranvejích je kolem jedné hodiny ranní.

Měření s XP101

Měření s XP101

Než je nám umožněn vstup na ranvej, musíme (pracovník letiště, technik a já) včetně našeho zařízení projít skrz bezpečnostní bránu.

Po ukončení kontroly instalovaných senzorů na ranvej se uzavře další a ta uzavřená se opět otevře pro letecký provoz. Zcela jistě si umíte představit, jak je to organizačně náročné.

Často jsme odměněni krásným východem slunce po práci.

 

Další informace (anglicky) naleznete: