od Christiana Morkena dne: 11.12.2013

Fotografie: lassedesignen – Fotolia.com

Na podzim a v zimě jsou motoristé omezováni špatným stavem vozovky. Příčinou jsou vlhkost silnice, vlhké listí a kluzkost. K významným faktorům také patří i špatné podmínky viditelnosti. Tyto mohou být způsobené mlhou, deštěm, sněhem, prachem nebo kouřem. Výsledkem jsou časté nehody. Řidiči motorových vozidel nedokáží dostatečně rychle rozpoznat vozidla jedoucí před nimi a během brzdění často nereagují včas.

Několika jednoduchými pravidly chování, lze riziko dopravní nehody významně snížit. Motto je: " Vidět a být viděn! " Při silném omezení viditelnosti je povinností zapnout přední i zadní mlhová světla, která jsou ostatními účastníky silničního provozu vnímána podstatně rychleji. Zde platí, že světlomety nejsou špinavé nebo zakryté listím a sněhem. Dalším důležitým pravidlem je: " Upravte rychlost! ". Za další zatáčkou se může vyskytovat dopravní zácpa nebo pomalejší vozidlo. Výskyt mlhy a sněhu obvykle způsobují i zvýšené riziko smyku, proto je okamžitě nutné rychlost motorového vozidla přizpůsobit aktuálnímu stavu vozovky. Při velmi silně omezené viditelnosti způsobené mlhou, to zn. s dohledností do 50m, je doporučeno jet pouze rychlostí do 50 km/h. V tomto případě okamžitě zapněte mlhová světla, současně je třeba se vyvarovat používání mlhových světel při lehce omezené viditelnosti nebo jízdě v koloně, protože naopak oslňují ostatní účastníky silničního provozu. Mlhová světla mohou být zapnuta při vzniku mlhy, deště nebo sněžení pro zlepšení vidění řidiče a viditelnosti motorového vozidla  samotného.

Německá dálnice A8 v blízkosti města Stuttgart Integrace  Lufft Sensor Dohlednosti VS20-UMB

Velkou nápomocí řidičům je instalace proměnného dopravního značení ( PDZ ) na silnicích, rychlostních komunikacích a dálnicích, které upozorňuje na vzniklé nebezpečí vzniku omezené viditelnosti a které je také využíváno k aktivnímu řízení rychlosti dopravního toku. Tyto systémy mohou pracovat nezávisle na sobě, v případě potřeby, pokud jsou připojeny na senzory měřící "viditelnost-dohlednost". Společnost Lufft nabízí dva modely provedení těchto snímačů. Snímač viditelnost VS20 - UMB je senzor určený k využití v silničním hospodářství, který je k dispozici ve dvou modifikacích . S přesným rozsahem měření až do vzdálenosti 2000 metrů a 3000 metrů. Prostřednictvím digitálního UMB protokolu, lze senzor připojit k ústředně Lufft-UMB. Oba dostupné modely pracují na principu Forward-Scatter ( optický bodový princip měření ). Mnohé systémy pro řízení dopravy nebo PDZ jsou v ČR vybaveny těmito velmi přesnými měřícími senzory Lufft. Druhý model snímače viditelnosti má rozsah měření až 16 kilometrů, v silničním hospodářství je obvykle využíváno dostačující měření do 3000m. Další informace o snímači viditelnosti je k dispozici zde

aa

Vlevo PDZ, vpravo ZPI.

Vážení a milí zákazníci, obchodní partneři, kolegové,

chci Vám touto cestou poděkovat za Vaši spolupráci a podporu produktů Lufft v roce 2013.
V novém roce 2014 Vám přeji mnoho úspěchů, pevné zdraví a dobrý obchod. Nové katalogy Lufft 2014 jsou již dnes pro Vás připraveny na naší internetové stránce.

S vánočními a novoročními pozdravy

 

Jaroslav Chán st. - generální ředitel

a team ChanGroup s.r.o. - člen VIP LufftBlueClubu



Dear customers, business partners, colleagues,

I want to thank you for your cooperation and support of Lufft in 2013.
In the new year 2014 we wish you many successess, good health and business. We
already prepared new catalogue Lufft 2014 for you on our website.

We wish you Merry Christmas and Happy New Year

 

Jaroslav Chán sen - general manager

and team ChanGroup s.r.o. - member of VIP LufftBlueClub

od Klause Hirzela dne 01.11.2013 (překl. jc)

Kvalita není nikdy tak dobrá, abychom ji nemohli ještě zlepšit
Když se společnost Lufft v polovině 90. let minulého století rozhodla vyvinout meteorologické stanice pro dopravní aplikace, nebyla první. Na trhu již působilo několik dodavatelů. Meteorologické dopravní systémy nejsou nic jiného, než vysoce přesné meteorologické stanice, které jsou instalovány v této podobě po celém světě meteorology a vlastníky komunikací a jsou rovněž využívány pro předpovědi (počasí, nowcast). Odborníci z oblasti meteorologie velmi často podporují instalaci těchto "systémů varování před náledím", obvykle podél rychlostních komunikací a dálnic.

Jejich hlavní odlišností od systémů meteorologických je především měření stavů na vozovkách a přistávacích drahách letišť. Další důležitý rozdíl je, že "silniční" systémy používají pro měření srážek jiné typy senzorů, než jaké používá klasická meteorologie. Toto téma však nebude příspěvek dále prohlubovat.

" Vstupenkou" do oblasti silniční meteorologie jsou speciální senzory, které nejsou používány v klasickém monitoringu počasí. Odborníci dnes rozlišují "invazivní" čidla (která jsou instalována do vozovky) a "neinvazivní" senzory, které měří nekontaktním způsobem.

 

Vývoj prvního silničního senzoru Lufft:
Lufft měl již 6 roků zkušeností ve výrobě agro-meteorologických stanic, než započal s vývojem systémů pro počasí a podmínky na silnicích. Poté co nám výrobci silničních senzorů (v té době jen invazivní senzory) odmítli dodávat své výrobky, započal Lufft vyvíjet své vlastní senzory s nečekaným dosahem.

Byli jsme zvyklí zahájit vývoj s více či méně spolehlivým časovým plánem a zakončením vývoje. Po určité době provozního testování byly zbylé menší chyby odstraněny a vyspělý produkt byl pár let prodáván až do konce svého životního cyklu, a následoval vývoj následujícího výrobku.

Prvním pasivním silničním senzorem Lufft byl IRS20. Následoval IRS21. Pak přišel IRS31. A letos na podzim jsme na světových trzích představili IRS31Pro.

Jak názvy napovídají, výrobky těžily vždy ze zkušeností předchozího vývoje. Kromě různých generací pasivních senzorů má nyní Lufft aktivní silniční senzory, snímače teploty vozovky a dokonce bezkontaktní senzory, mobilní i stacionární. Takové rozsáhlé rodiny produktů vznikají díky stále se rozšiřující potřebě našich zákazníků, kteří k nám přicházejí. Není lepší základ pro vývoj produktů, než naslouchat zákazníkům a realizovat jejich přání pomocí inovativních produktů.

 

Lufft IRS20                                 Lufft IRS21-UMB                                Lufft IRS31-UMB

 

Již první silniční senzor IRS20 musel splňovat řadu požadavků: měření povrchové a podpovrchové teploty, detekovat stav vozovky a počet posypových zásahů, měřit výšku vodního filmu. Pomocí měření vodivosti určit množství soli. Měřit touto metodou výšku vodního filmu má však svá úskalí, protože sůl velmi zkresluje naměřenou hodnotu. Vycházeje z tzv. "surových hodnot" (teplota, salinita, vlhkost) vznikl v IRS20 (inteligentní senzor s vestavěným mikroprocesorem), matematický model stavů silnice, který vypočítává stavy jako  je suchý, vlhký, mokrý, kritický apod.

Důležitým inovativním prvkem vývoje bylo vytvořit senzoriku IRS20 konstrukčně ze dvou částí. Tím pádem bylo možné vyjmout elektroniku z těla (např. pro laboratorní ověření po několika letech používání), a samotné tělo zůstává  instalováno ve vozovce. Lufft byl jediným výrobcem s tímto konstrukčním řešením, které dnes používají i naši konkurenti.

Vývoj IRS21 eliminoval nevýhodu vlivu principu měření vodivosti  na výšku vodního filmu tím, že jako první přišel s patentovanou radarovou metodou v silnici tzv. "měřením tloušťky vrstev", který byl použit v elektronice senzoru. Předtím tato technologie nemohla  být komerčně použita (pouze v armádních aplikacích). Poprvé se hodnota výšky vodního filmu nevypočítávala nebo odhadovala, ale velmi přesně měřila. Měřící certifikát každého IRS21 vystaveného laboratoří Lufft deklaruje pro každý dodávaný senzor jeho charakteristiku a výkonnost v jeho celém rozsahu měření, typicky 0-4 tisíc mikronů, což odpovídá 0-4 mm. Vlhkost se vyskytuje od 10-30 mikronů, mokro od 100-200 mikronů (v důsledku srážek) a aquaplaning je pozorován od hodnoty 0,7 mm = 700 mikronů.

Tato radarová metoda pro měření výšky vodního filmu byla hlavním důvodem, proč téměř všechny německé systémy řízení dopravy byly vybaveny v posledních 10 letech senzory Lufft pro sledování počasí a podmínek na vozovce.

V konstrukčním řešení IRS21 byl malý důlek, ve kterém se sbíralo malé, přesně definované množství vody. Jakmile byl důlek naplněn, bylo možné přesně určit procentuální koncentraci soli v roztoku a z tohoto údaje spočítat teplotu tvorby námrazy. V případě pasivních senzorů je tato hodnota počítaná; v případě aktivních senzorů je tato hodnota mnohem přesněji změřena pomocí zahřívání a ochlazování směsi na povrchu senzoru.

Na dálnicích a rychlostních komunikacích jsou silniční senzory instalovány do "středu" rychlého jízdního pruhu. Vlivem silného provozu byla často hodnota výšky vodního filmu zkreslena, a to proto, že se jímací důlek ne vždy zcela naplnil vodou. V těchto případech nemohla být hodnota změřena, a nebyla ani přenesena do dispečerských systémů.

Vývoj IRS31 odstranil tento negativní jev tím způsobem, že objemově přesné množství vody se měří pouze integrovaným radarovým senzorem. Množství vody na dálnicích a rychlostních komunikacích je velmi dynamická hodnota, již staří Řekové věděli, že "tanta re" (vše teče). Vzhledem k existujícímu příčnému sklonu 2 ° komunikací není nikdy zaručena konstantní výška vodního filmu na senzoru. Vzhledem k velmi vysoké proměnlivosti výšky vodního filmu a vysokofrekvenčních měření (měření každých 10 sekund, výstupní interval 1 minuta) jsou výsledkem nekonstantní hodnoty teploty tvorby námrazy, které v praxi ztěžují rozhodovací proces nasazení zimní údržby.

 

Lufft představuje pro podzim 2013 nový silniční senzor IRS31PRO:

Konstrukčně opět zavádíme (extrémně malý, minimalizovaný) důlek, který se naplní mnohem častěji než tomu bylo u konstrukce IRS21 a zajistí tak kontinuální měření hodnoty teploty tvorby námrazy. Radarový způsob zajišťuje velmi přesné měření výšky vodního filmu v řádu mikrometrů, dokladované laboratorními certifikáty. Přesnost měření teploty tvorby náledí je extrémně důležitá pro výkony zimní údržby ve střední Evropě, kde se teploty často pohybují kolem nuly. Dvoudílný design  (tělo senzoru s externími čidly a elektronika) tak umožňuje prověření a kalibraci senzorů v cyklickém režimu v laboratoři i po několika letech. Pro aplikace na letištích "si povídá"  IRS31Pro s naším ARS31 a díky jeho principu aktivního měření (aktivní silniční senzor) obdrží přesné výsledky teploty tvorby námrazy nezávislé na užité směsi posypu či postřiku.

IRS31Pro-UMB s dvěma senzory pro měření teploty pod povrchem

 

Odolnost konstrukce byla prakticky prokázána na letištích. Některé ze senzorů byly instalovány v tzv. "kontaktní zóně", kde na senzory přistávaly nejtěžší letadla světa.

Po 20 letech vývoje pasivních silničních senzorů jsme přesvědčeni, že IRS31Pro je nejlepší pasivní čidlo, který kdy Lufft vytvořil. Ale také již dnes víme, že za několik let bude existovat IRS41.

 

Vážení zákazníci,

letošní ročník Silniční konference 2013 v Hradci Královém hodnotím jako úspěšný. Náš výstavní stánek se těšil velkému zájmu účastníků konference. ChanGroup představila nejen tradiční meteorologický program měřících technologií, nýbrž i nové ruční měřící přístroje řady XA. Nové ruční měřící přístroje výrobce Lufft vynikají nejen svým prvotřídním účelovým designem a vysokou přesností, ale také zcela revolučním přístupem k ovládání přístroje a nabízenými  službami ( viz video XA1000 ). V součastné době přístroj patří bezesporu ke světové špičce a jeho využití je široké. Univerzálnost a opravdu špičková užitná hodnota uspokojí nejen silničního referenta nebo dozora stavby, ale je i vhodný pro inženýra, projektanta, pracovníka v oboru topení a klimatizací. Díky komunikačním schopnostem,  svému velkému datalogeru vhodnému ke sběru dat a možnosti prezentace výsledků v přehledných tabulkách a grafech přímo na velkém dotykovém displeji, je jeho nasazení možné i do výzkumných laboratoří. Robustnost těla přístroje, rychlost měření a zobrazování, skvělá čitelnost měřených údajů i ve slunných dnech ho předurčuje k použití pro opravdové profesionály ve svých oborech.  Děkuji za Váš projevený zájem.

Jaroslav Chán ml.
jednatel společnosti - CEO

 

Zahájení konference.

 

Zahájení konference.