od Christiana Mörkena dne 20.01.2014 ( překl. jc )

foto:kalafoto – Fotolia.com

Provozní úsek silnice správce Landesbetrieb Straßenbau und Verkehr Schleswig-Holstein je v celkové délce 1977 km (dálnice/silnice I tř.). Správce je zodpovědný za plánování, výstavbu a provoz dálnic, což zahrnuje i parkovací a servisní plochy. Na správě se podílí centrální ředitelství, čtyři pobočky a 26 správ údržby silnic a dálnic. Zejména v chladnější polovině roku se k úkolům výstavby a letní údržby přidávají další provozní výzvy: sníh, námraza a led na silnicích.

Již od roku 2007 vsadil správce Landesbetrieb Straßenbau und Verkehr Schleswig-Holstein na spolehlivou techniku ​​G. Lufft. Na spravovaném úseku již existuje více než 60 silničních meteorologických stanic, které vydávají varování před náledím a slouží tak k zajištění bezpečnosti provozu na silnicích. Tyto okamžitě bijí na poplach, jakmile je překročena kritická hodnota. Díky této podpoře jsou výkony vozidel zimní údržby plužením a posypem efektivně plánované a tradiční způsob inspekčních cest jsou omezovány v co největší míře. Motoristy pak informuje automatizované proměnné dopravní značení, které upozorňuje na vznik náledí. Informační systém současně také dokáže přizpůsobit optimální rychlostní limit. Silniční meteorologický systém neinformuje jen před vznikem náledí, ale také varuje před vznikem aquaplaningu v hustém dešti nebo před vznikem poryvů při silném větru.

Systém je sestaven z různých technických komponentů. V tělese silnic a dálnic jsou instalovány aktivní a pasivní silniční senzory, jako například IRS31-UMB a ARS31-UMB včetně podúrovňových sond. Výhodný konstrukční systém dvoudílného pouzdra u měřících silničních senzorů umožňuje kdykoliv provést rychlou výměnu elektronické části. To je velmi důležitý aspekt, protože je důležité, aby se zabránilo zbytečnému omezování dopravního toku na silnicích a dálnicích. K dalšímu vybavení patří také WS600, meteorologická stanice pro měření údajů o životním prostředí, jako je teplota vzduchu, relativní vlhkost, směr a rychlost větru a dešťový senzor R2S-UMB pro měření dešťových srážek popř.  intenzity srážek. Komunikační systémový protokol silničních meteorologických stanic umožňuje snadnou integraci do stávajících systémů. Všechny naměřené údaje jsou k dispozici veřejnosti v reálném čase na internetových stránkách "www.strassen-sh.de". (pouze v němčině)

Pasivniní silniční sensor IRS31 RWIS stanice - Fehmarsundský most Kombinace aktivního a pasivního senzoru ARS31 a IRS31

Kromě Landesbetrieb Straßenbau und Verkehr Schleswig-Holstein  ( Zemského úřadu pro výstavbu a dopravu ve Šlesvicku-Holštýnsku ) využívají  silniční meteorologické systémy Lufft také mnohé komuny jako např. město Dachau které využívá systém pro plánování nasazení zimní služby. Systémovou podporou zimní údržby komunálu se výrazně zvýšila bezpečnost silničního provozu na více než 200 km dlouhé silniční síti a velmi výrazně se tak uvolnila kapacita Správě a údržbě silnic a dálnic v zimním období.