Výsledkem je třída meteorologických senzorů - portfolio modulárních a multifunkčních senzorů s otevřeným protokolem UMB. Nejrobustnějším a nejvýznačnějším členem WS je VENTUS-UMB. Jedná se o ultrazvukový větroměr, který je vyrobený z nerezového a velmi odolného kovu, který se mimo jiné používá k výrobě lodních šroubů. Toto je zcela kritickou součástí pro provoz a bezpečnost větrných elektráren. Je spousty překážek, které je nutno překonat, než je větrná elektrárna schválena k výstavbě, tudíž nejvyšší možná spolehlivost je důležitá. Certifikátů a dokumentací, které je nutno předat státní schvalovací komisi, je celá řada - lze je srovnat s celou komplexní složkou uchazeče o místo. Certifikace o úspěšných testech koroze, vibrace, namrzání a testy HALT (test absolutní bezchybnosti) musí být předloženy operátorům větrné turbíny. Neustálá zlepšení jsou jednou z mnoha podmínek pro volbu a uvedení měřícího přístroje do provozu. Přesto by jeho cena měla zůstat nízká.

 

Firma Lufft se prokázala jako vytrvalý a cenný partner, který se neskloní před dlouhodobými procesy získání povolení. Její robustnost byla též potvrzena sdružením TÜV (Technické kontrolní sdružení). Ultrazvukový větroměr firmy Lufft VENTUS-UMB úspěšně splnil test u TÜV SÜD a byl certifikován stupněm ochrany IP68. Dokazuje tím, že je ochráněn před vniknutím jak prachu, tak vody a to i ve hloubce vyšší než metr. Tudíž má velmi dobrý výkon i při využití v tzv. Offshore aplikacích, ať již na lodích, v  technologiích vodních turbín či na měřících bójích. Je vyroben pro nasazení do tvrdých podmínek. Odolává vibracím, prachu, ledu, extrémní vlhkosti, korozivnímu životnímu prostředí a rovněž útoku ptactva - takovéto problémy jsou běžné u venkovních zařízení. Integrovaný vyhřívací systém zamezí zamrznutí přístroje. Prostřednictvím standardizovaných rozhraní NMEA, UMB-ASCII, UMB-Binary, MODBUS (ASCII, RTU) a SDI-12 je větroměr možné integrovat do jakékoliv měřící sítě větrných turbín právě díky jeho obrovské komunikační flexibilitě.

 

 

 

ev re wind energy wind turbine wind anemometer ultrasonic ventus 01 184x184

ev re de sueddeutsche elektronik ventus 184x184

Ultrazvukový větroměr VENTUS

VENTUS
(foto: Süddeutsche Elektronik)

Ale pro jaký druh aplikací je VENTUS-UMB určen?

S cílem rozšířit měřící síť a částečně vyměnit opotřebované snímače počasí v oblasti primárního, sekundárního dohledu, včetně systému sledování počasí na moři, hledala německá meteorologická služba DWD ( Deutscher Wetterdienst = v ČR ČHMÚ) pomocí velkého výběrového řízení v roce 2014 vhodné dodavatele a měřidla. Konečným rozhodnutím byla zvolena firma s výrobkem Lufft - Ventus Ultrazvukový senzor měření směru a rychlosti větru, který nyní pravidelně provádí aktualizaci dat do centrály DWD. Výsledky jsou využívány pro výzkum - sledování a současně slouží jako podpora pro komerční a státní plavidla, a proto mají velký význam pro předpovědi počasí popř. vlastní bezpečnost provozu na volném moři.

 

Uchazeči museli splnit mnoho náročných požadavků. Kromě těchto kritérií, musel přístroj splňovat požadavek na kompaktní a odolný design. A protože uvedené kritérium bylo spojené se splněním představy vysoké přesnosti měření, byly zadavatelem DWD předložené přísné meteorologické předpisy týkající se minimální odchylky při měření větru (směr a síla). Na základě těchto požadovaných skutečností se seznam kandidátů zkrátil velmi rychle. Pro ověření splnění technických požadavků byly provedeny doplňující specifické testy ve vlastním zkušebním větrném tunelu DWD. Tento příběh o úspěchu je jedním ze dvou vyhraných výběrových řízení během velmi krátké doby, neboť jen před několika týdny se státní meteorologická služba DWD rozhodla pro zakoupení ceilometru Lufft CHM 15K.

 

Senzory Lufft nasazeny u vysokorychlostních železnic v Číně

Dalším příkladem využití technologie Lufft je rozšiřování infrastruktury vysokorychlostních drah. Vysokorychlostní vlaky, které dosahují rychlostí necelých 400 km/h jsou nyní v Číně v běžném provozu. S celkovou dráhou 9 300 km (rok 2014) je Čína současným držitelem světového rekordu. Minulý rok měla být délka trasy zdvojnásobena až na 18 000 km.

Při rozšiřování stávající sítě vysokorychlostních drah se stavební společnosti spoléhají na senzory Lufft při monitorování povětrnostních podmínek. Speciální systémy pro měření větru jsou zapotřebí k tomu, aby vlaky i při vysokých rychlostech a větrech zůstaly na tratích. Jen v minulém roce bylo nasazeno 400 kompaktních meteorologických senzorů Lufft každých 5 km podél tratí. Poskytují tak neustále aktuální naměřená data řídícím centrům a v reakci na kritické podmínky prostředí upravují automaticky rychlost vlaku. Mimo Ventus byly též minulý rok nainstalovány multifunkční senzory typu WS400-UMBWS500-UMB a WS600-UMB.

Jelikož úroveň bezpečnosti musí být velmi vysoká a data musí být poskytnuta kontinuálně bez výpadku, všechny měřící přístroje pracují redundantně. V následujících letech bude Čína nadále rozšiřovat svojí železniční síť. Jeden hlavní projekt je na trase od Lan-čou do Urumči, kde se právě staví 1 700 km vysokorychlostní tratě v kritických přírodních podmínkách. Lufft pro tento projekt poskytuje systémy pro měření větru a nadále bude napomáhat k zajištění bezpečné dopravy pasažérů a majetku prostřednictvím této síťe, která pracuje spolehlivě bez výpadků měření.

 

ev tw cn high speed train ws400 umb 1 184x184 ev re cn dongfang wind energy v200a umb 5 184x184

Čínská vysokorychlostní trať

Větroměr V200A - Dongfang, Čína

 

 

Uvedené příklady jen ukazují, jaké důležité a náročné úkoly senzory Lufft typu Ventus nebo komplexní senzory řady WS zastanou. Z tohoto je jasně zřetelná flexibilita našich senzorů Lufft tím, jak dokáží precizně splnit náročná kritéria různých zákaznických požadavků, kritérií a předpisů.