od Ann Pattison ze 03.02.2016 (překl. JC)

intertraffic amsterdam 2016
Zasněžené automobily

Zůstaňte doma, zásobte se potravinami a držte se dál od silnic jakýmikoliv prostředky - tato doporučení byla všudypřítomná vzhledem k řádění zničující zimní bouře Jonas v minulém týdnu. Jonas je jedna z mnoha silných zimních bouří, které byly předpovězeny pro tento rok vzhledem k podmínkám El Niño v Pacifiku. Sněhová bouře způsobila led, husté sněžení a lidé byli tak přinuceni cestovat směrem k východnímu pobřeží. Ve Spojených státech, bouře zabila nejméně 19 osob a tisíce lidí uvízlo. Některá místa jsou stále odpojena od elektrické sítě a letecká doprava ještě stagnovala několik dní poté. Vláda ve Washington DC dokonce vyhlásila "Stav nouze" a zastavila přes víkend celou městskou dopravu. V New Yorku příslušné orgány zrušily provoz veřejné dopravy i metra.

Incidenty, jako jsou tyto vedou nevyhnutelně k otázce, co se dalo udělat, aby se zabránilo této katastrofě? Nemůžeme zastavit bouře, ale můžeme se na ně alespoň maximálně připravit, aby se zabránilo ztrátám a úmrtí. Přesné předpovědní modely a měřící přístroje životního prostředí na správných místech nám dokážou sdělit, kdy a kde vznikne nová bouře a jaké další události ve vývoji počasí lze očekávat. Klasické metody ale rychle dosáhnou svých mezí, pokud se jedná o sdělení stavových informací nebo detekování mikroklimatických podmínek v reálném čase na ledových městských komunikacích  nebo ostatních silnicích a dálnicích.

Zatímco města Washington DC a New York City byla nekompromisně zasněžena, učinila jiná města pozitivní kroky v dopravních opatřeních souvisejících s vývojem počasím, aby zamezila dopravnímu kolapsu. Ve Forsyth County Schools ve Winston Salem v Severní Karolíně mají již nainstalované mobilní silniční senzory MARWIS od společnosti Lufft na školních autobusech a na místním vozovém parku veřejné dopravy. Díky tomu tak měli možnost z časově reálných měřených dat mít informace o aktuálním silničním počasí. Preventivní uzavírání škol z důvodu špatných stavových podmínek na silnici nejsou ničím novým.  Díky novému silničnímu senzoru mohou "odpovědné osoby" svá rozhodnutí podpořit vědou. "To je daleko lepší, než se podívat z okna a hádat," řekl Darrell Taylor, ředitel dopravní společnosti školních autobusů , "opravdu to rádi používáme."

Přečtěte si celý příběh o projektu MARWIS Winston-Salem / Forsyth County Schools zde (v angličtině).
Videozpráva o MARWISu a jeho praktickém využití na školních autobusech Forsyth Schools ve Winston-Salem:

MARWIS cestuje již v této zimě po celém světě: Na venkovských silnicích, dálnicích a v městských aglomeracích - v Evropě, Jižní Americe, USA a Kanadě. Daří se mu mobilně zajistit, aby se silnice staly bezpečnější a poskytuje důležité informace mikroklimatu počasí. Máte-li zájem se dozvědět více o tomto progresivním měřícím zařízení? Pak nás prosím neváhejte kontaktovat!