1. srpna 2019 od Heleny Wingert

Přistávací dráha letietiště
Přistávací dráha letietiště na Tahiti

Čtyři roky po uvedení na trh, mobilní senzor MARWIS obletěl celý svět. Nyní je připraven k nasazení v náročných projektech. Ukázalo se, že zejména letiště nachází využití v tomto flexibilním a snadno použitelném mobilním senzoru.

Naměřené hodnoty poskytují důležité informace o podmínkách přistávací dráhy a tím i o brzdné vzdálenosti přistávacích letadel. Navíc, MARWIS dělá zimní údržbu mnohem efektivnější a pomáhá tak šetřit drahocenný čas a zdroje. Dvěma novými uživateli MARWIS jsou Letiště Eindhoven v Nizozemsku a Letiště Faa'a na Tahiti. V Nizozemsku senzor pomáhá udržovat dráhy průjezdné i v extrémních zimních podmínkách se sněhovými přeháňkami a ledovými plochami, zatímco na tropických Tahiti je zodpovědný za detekci výšky vodního filmu, který může vést k aquaplaningu.

Více o využití MARWIS na letišti Faa'a, Tahiti

Faa'a, pojmenovaném podle obce, ve které se nachází, je mezinárodní letiště Francouzské Polynésie na ostrově Tahiti. Nachází se přímo na pobřeží, 5 km jihozápadně od Papeete, hlavního města Francouzské Polynésie. Prostor je zde poměrně omezený, proto má letiště pouze jednu dráhu o délce 3 420 m. Mohou zde přistávat letadla s maximální velikostí Boeing 747 nebo Airbus A380. V období mezi prosincem a únorem je Tahiti v období dešťů, během něhož se může tvořit na přistávací dráze zvýšený vodní film. Během této doby je obzvláště důležité sledovat výšku vodního filmu, aby se zabránilo sklouznutí letadla na vodě.

Letiště Endhoven uprostřed vánice Copyright: Algemeen Dagblad
Letiště Endhoven uprostřed vánice
Copyright: Algemeen Dagblad
Mobilní sensor MARWIS na Tahitsém letišti.<br>Copyright: Aéroport de Tahiti
MARWIS na Tahitském letišti
MARWIS měření v kontrolním vozidle. Copyright: Algemeen Dagblad
MARWIS měření v kontrolním vozidle
Copyright: Algemeen Dagblad

Více o použití MARWIS v Eindhovenu

Letiště Eindhoven sužovaly sněhové bouře v lednu 2019. Holandské letectvo proto mělo hodně práce s udržováním průchodnosti přistávacích drah. Na pomoc jim přišel mobilní senzor MARWIS. Ačkoliv je tam senzor stále ve zkušební fázi, vždy dosáhl uspokojivých výsledků. Ve zvláště náročných dnech bezpečnostní personál kontroluje tření dráhy každých půl hodiny. Pokud je tření dostatečné, může být dráha použita pro vzlety. Jedna z testovacích jízd v rámci rozhovoru s manažerem letiště je také k dispozici jako video reportáž na webové stránce „Algemeen Dagblad“ nebo „AD“ - nizozemské noviny se sídlem v Rotterdamu. Zde můžete vidět, jak moc zimní byly podmínky v den záznamu!