Silniční meteorologické stanice (dále jen SMS) slouží hlavně Správám a údržbám silnic a Ředitelství silnic a dálnic ČR, pro zjištění okamžité meteorologické situace na sledovaném úseku a její vyhodnocení. Podmínkou je vybudovat v oblasti dostačující systém meteostanic, který bude pokrývat území a spolehlivě monitorovat stav vozovek.
SMS obsahuje řídicí jednotku, ke které je možné připojit různé senzory. Základním měřicím prvkem meteorologické stanice je silniční senzor, který nepřetržitě snímá povrch vozovky a inteligentně vyhodnocuje jeho stav. Na základě měření silničního senzoru a atmosférických senzorů je pokročilou analýzou stanoveno varování stanice před hrozícími situacemi, nebezpečnými pro silniční dopravu.
SMS umožní:
• získat aktuální údaje z meteorologických a silničních senzorů bez časových prodlev
• získat okamžitou informaci o vzniku kritické situace na sledovaném úseku
• minimalizovat počet kontrolních jízd
• optimalizovat aplikaci chemických posypových prostředků
• dálkově ovládat výstražná zařízení a tak okamžitě upozornit uživatele vozovek na nebezpečné situace
• archivovat naměřená data spolu se záznamem pro dodatečné vyhodnocení
Kamerový systém
Většina SMS je osazena také kamerou, které umožní přenos a archivaci statického videosnímku na sledovaném úseku.Značným přínosem systému (zejména při intenzivním sněžení) je vizuální informace ze sledovaného úseku, pomocí snímků z kamery.
Silniční senzory a atmosférické senzory zajišťují měření aktuálních údajů z vozovky a atmosféry na sledovaném úseku. Přenos dat na server je zajišťován pomocí modemů charakteristických pro danou přenosovou trasu. Naměřená a přenesená data jsou na serveru zpracována a vyhodnocena. Zobrazení na PC informuje srozumitelnou formou obsluhu o stavu sledovaného úseku.
Aktuální údaje z měřicích stanic jsou prezentovány na monitoru počítače v přehledné tabulkové i grafické formě. Při plném osazení měřicí stanice jsou v tabulce následující údaje:
• teplota vzduchu
• relativní vlhkost vzduchu
• hodnota rosného bodu
• množství srážek
• rychlost větru
• směr větru
• teplota povrchu vozovky
• teplota 5cm pod povrchem vozovky
• teplota 30cm pod povrchem vozovky
• barometrický tlak
• dohlednost
• intenzita záření
• stav povrchu vozovky (suchá, vlhká, mokrá, stav nebezpečí, led)
Podrobnou informaci o vývoji situace podává grafický záznam naměřených údajů z příslušné stanice. Tyto záznamy jsou trvale archivovány pro možnost dodatečného vyhodnocení.
Nebezpečné stavy způsobující zhoršení sjízdnosti jsou řídící jednotkou v SMS automaticky vyhodnocovány a signalizovány na Proměnné dopravní značce(dále jen PDZ) přidružené ke stanici. Na PDZ je zde možnost zobrazovat varovné signály upozorňující na možnost smyku při dešti a náledí. A zařízení pro provozní informace, kde je možno zobrazovat aktuální hodnoty z údajů naměřených SMS, především teplota vzduchu a teplota vozovky.