od Heleny Wingertové dne 18.02.2014 ( překl. jc )

Historie silničních meteorologických informačních systémů nás přivádí zpět do roku 1999 v němž byl vyvinut pasivní invazivní senzor s názvem IRS20-UMB. Již v té době byl schopen měřit teplotu vozovky na povrchu i pod ní, stejně jako množství soli a dokázal i zobrazovat výšku vodního filmu. O dva roky později nastupuje IRS21 a přináší technická zlepšení v oblasti měření výšky vodního filmu. Nicméně, přicházejí další zlepšení se senzorem IRS31, který byl zaveden v roce 2007 a který měří výšku vodního filmu pomocí nové technologie radarových senzorů. Poslední verze v řadě pasivních silničních invazivních senzorů se představuje s IRS31Pro-UMB - od 2013.

Dalším typem měřícího informačního systému silničního počasí je NIRS31 - UMB, který pracuje opto - elektronicky a proto nemusí být instalován do silnice - na rozdíl od řady IRS. Poprvé je na trh uveden v roce 2011 a je používán především na silničních mostech, kde provádí měření shora (instalace senzoru je na samostatném stožáru nebo na VO) směrem na silnici. Nicméně, všechny výše uvedené typy snímačů mají společného jmenovatele a to je instalace vázaná k pevnému bodu, který je určen předchozím pozorováním. Stav povrchu silnice a dálnice tak nelze měřit v celé nebo úsekové ploše. Snímače, které by měli schopnost měřit stav povrchu silnice a dálnice při jízdě, by byli jistě velkým přínosem v porovnání s předchozími modely. Je zcela jasné, že tyto úvahy měl také Lufft již před několika lety, což bylo také důvodem, zahájení velkého projektu. Výzvou bylo vynalézt silniční senzor, kterým lze měřit pohybující se širokou škálu parametrů prostředí a vytvářet komplexní údaje. Jednoduše řečeno měřit povrch silnice za pohybu. Nyní je čas představit novou generaci inteligentního silničního meteorologického informačního systému: MARWIS.

MARWIS s sebou přináší obrovské výhody, jako je např. inteligentní omezování množství soli vysypané na ledových silnicích, bezpečná navigace autobusů a automobilů, přesný výpočet doby jízdy, systematická eliminace tzv. černých děr u předpovědí počasí a mnoho jiných použití, kterým nejsou nastaveny žádné limity. Krom toho, MARWIS je cenově přístupnější než pevné instalace silničních senzorů, je rychlý a praktický. Měří 100 krát za sekundu přímo z vozidla a přenáší data přes Bluetooth do typu zařízení, jako je iPad. Vyhodnocení pak probíhá okamžitě ve vozidle a v případě systémové potřeby nastaví přenos dat sběrného serveru ( pozn. překl. v ČR - technologický server ARWIS BASE - ChanGroup- technologie Lufft ) a následně je dána možnost sofistikovaná a validovaná  data přenést do internetových vizualizací.

Jeho první veřejné vystoupení je na mezinárodní výstavě Intertraffic 2014 v Amsterdamu, která se koná ve dnech 25. a 28. března. Navštivte MARWIS na stánku LUFFT číslo 11.532 - hodiny tikají.