Od  Karla Schedlera  09.04.2015

Zdroj : Thaut Images, Fotolia.com

Z naměřených meteorologických údajů na vozovce nebo na letišti (jako například podíl ledu v roztoku na povrchu, výška vodního sloupce a teplota povrchu), vypočítává MARWIS průměrnou hodnotu kluzkosti.Termín kluzkost se dá popsat jako koeficient valivého tření mezi pneumatikou a povrchem vozovky. Tento koeficient valivého tření se dá definovat jako poměr velikosti valivého odporu a kolmé tlakové síly mezi vozovkou a pneumatikou (na kterou působí tíha vozidla). 

Ekvivalentní a možná více praktická definice zní takto: kluzkost je poměr mezi průměrným brzdným zpomalením (při plném brzdění) ke gravitačnímu zrychlení (gravitační zrychlení je zhruba 10 m/s2), kde brzdné zpomalení je negativní zrychlení (čili změna rychlosti za jednotku času) a je také vyjádřené v m/s2. Kluzkost je tedy bezrozměrné číslo. Pokud znáte tyto souvislosti, pozorováním změn hodnoty kluzkosti vám může pomoci odhadnout dopad na provoz, protože díky tomu můžeme určit prodloužení brzdné dráhy pro danou výchozí rychlost. Kluzkost nám tedy říká jaká je přilnavost vozovky.

 

  
 Aplikace MARWIS  |  Síly působící na kolo (zdroj: zentilla) | MARWIS na letišti

 

Modely založené na našich zkušenostech ukázaly, že běžný povrch vozovky, který byl vystaven provozu na delší dobu, měl hodnotu kluzkosti nejméně 0.82 v suchých podmínkách. Ve vlhkém prostředí se hodnota snížila na 0,55. Silnice pokrytá uježděným sněhem může mít hodnoty od 0,5 až po 0,2. Při ledovce nebo náledí jsou hodnoty mezi 0,3 až 0,1 v závislosti na síle a fragmentaci ledu. Při snížení hodnoty kluzkosti z 0,8 na 0,4 nebo z 0,6 na 0,3 se brzdná dráha zdvojnásobí, při hodnotách mezi 0,8 až 0,2 je dokonce nutné počítat s čtyřnásobně dlouhou brzdnou dráhou. Dispečinky zimní údržby by se tedy měly snažit vyhnout se poklesu hodnot kluzkosti pod 0,6.

Vše o MARWISu na: marwis.changroup.cz