tbo lehmann

od Raphael Lehmann 28.01.2016 - zástupce vedoucího zimní údržby TBO (Technische Betriebe Offenburg - technické služby) (překl. JC)

titelbild tbo marwis

Je náledí. Dochází k nehodě. Kdo je na vině? Tyto případy nemohly být dříve často objasněny kvůli nedostatku důkazů. Od konce roku 2015 nás doprovází cenný pomocník-dodavatel důkazů, který nám v minulé době chyběl: mobilní silniční senzor MARWIS.

Aktuální případ ukazuje, jak důležité mohou být údaje MARWIS: Nedávno došlo z titulu okamžitého vzniku náledí k čelní srážce dvou vozidel v Offenburgu, v němž byli zraněni oba řidiči. Opět vyvstala obvyklá otázka, kdo je na vině - jeden z postižených řidičů nebo zimní údržba, která zanedbala své povinnosti?

S pomocí MARWIS jsme byli schopni prokázat, že jsme si bezchybně splnili povinnosti vyplývající ze správy komunikací v zimním období.

Náš sypač, který je vybaven mobilním silničním senzorem MARWIS, vyjíždí každé ráno ve 4:30 hodin na první kontrolní jízdu dne. Tímto máme jednak dokumentované projetí všech tras přímo na mapě, ale také všechny údaje o silničním počasí.

V popsaném případě, mobilní silniční senzor MARWIS ukázal, že došlo ke vzniku náhlého náledí. Toto jsme okamžitě zjistili i na našem služebním notebooku. Od této doby projíždíme s MARWISem na vozidle toto kritické místo několikrát za den a krátce poté provádíme analýzu dat, abychom předešli dalším obdobným nehodám.

tbo marwis 02 184x184 tbo marwis 01 184x184 tbo marwis 03 184x184

Vyhodnocovací centrála na dispečinku ZÚ

Zobrazovací displej v kabině vozidla

MARWIS - montáž na sypači
světle šedivý tubus mezi nádrží a tlakovými nádobami

Po první ranní kontrolní jízdě svolávají moji kolegové a já schůzku, kde data společně vyhodnocujeme. Představují základ našich rozhodnutí pro budoucí denní plánování, kde určíme, které trasy budou projížděny a jak často. Je primární, aby do 7:00 hodin byly všechny důležité dopravní tepny průjezdné.

Naše povinná služba zimní údržby končí každý den ve 22 hodin. Při vzniku zvláště kritických jízdních podmínek po 22. hodině rád využívám výhody služeb telefonního modulu tracemate: kdy je možné navolit více telefonních čísel kolegů, kteří mají pohotovost, naráz a odeslat předpřipravený text jako např. "Dostavte se prosím za 15 minut na nádvoří provozovny ". V počátcích mé služební kariéry jsem byl nucen obvolat telefonicky všechny kolegy jednotlivě. Využíváním nových pomocných nástrojů si ušetřím mnoho možných potíží a jsem podstatně rychlejší při organizaci činností zimní údržby (dále ZÚ).

Mobilní silniční senzor MARWIS pro nás představuje v kombinaci s tracemate velké ulehčení pracovního vytížení, aniž bychom naše řidiče sypačů omezovali v jejich důležitém rozhodovacím procesu nebo jejich rozhodnutí dokonce zpochybňovali. Věříme v to, že sami mohou lépe posoudit, zda má být sypáno nebo ne.

MARWIS a tracemate nám nabízejí ideální doplněk ke zefektivnění procesů ZÚ. Schválení nákupu závodní radou nebyl problém, protože přínos MARWISu pro potřeby ZÚ byl více než jasně zřetelný.

Vzhledem k naší dobré zkušenosti se systémem "mobilní silniční senzor - telematická aplikace" chceme dále rozšířit náš vozový park o tuto novou technologií. Dalším kandidátem bude malé úzkorozchodné vozidlo, které používáme na čištění chodníků a cyklostezek. Neboť i chodci a cyklisté mají často nehody na zledovatělém povrchu těchto cest. Potenciál pro zlepšení současné situace při ZÚ však zůstává stále obrovský.