od Heleny Wingertové 02.03.2016 (překl. ME)
S pomocí mobilního senzoru MARWIS jsme proměnili kontrolní vozidla údržby v mobilní silniční meteorologické stanice tzv. Ice Cars. Většina stacionárních měřících systémů je též vybavena meteorologickými senzory pro detekci environmentálních podmínek za účelem předpovědi všech možných faktorů ohrožujících bezpečnost dopravy. Často komunikují i s proměnlivými dopravními značkami, které snižují zobrazenou povolenou rychlost v případu nebezpečného stavu povrchu vozovky nebo můžou přepnout varovné značení.
Obzvláště prudký déšť, silný vítr, který může způsobit sněhové a písečné závěje, mlha či slunce nízko na obloze může být řidičům aut a kamionů přítěží. Zmíněné faktory nejenže překáží ve výhledu, ale navíc snižují přilnavost pneumatik, v důsledku čehož se nebezpečně prodlužuje brzdná dráha.
![]() |
![]() |
![]() |
Koncept Ice Car | Schéma Ice Car | Sestavený Ice Car |
K doplnění silničních senzorů jsou obzvláště vhodné tzv. "All-in-One" senzory detekující všechny faktory prostředí, které jsou vyžadovány či jsou relevantní pro bezpečnost dopravy. Pro tento účel je tou správnou volbou například kompaktní meteorologický senzor Lufft WS600-UMB, který měří teplotu, vlhkost, tlak vzduchu, vítr a srážky. Pokud chcete tato měření doplnit pyranometrem (globální záření), nabízí se Lufft WS700. Je-li nutno navíc zaznamenávat blesky, vhodnou volbou je meteorologický senzor WS800. Pro měření viditelnosti například nabízíme VS20-UMB.
Vzhledem k tomu, že tato čidla byla donedávna využívána výhradně stacionárně, brzy jsme si začali klást otázku, zdali je možné používat tyto environmentální senzory mobilně; takto vznikla myšlenka "Ice Cars" (Ledová auta). Náš systémový partner MICKS se tím tak začal důsledně zaobírat a již má v provozu dvě verze. Další model je na cestě do Jižní Koreje a byl navržen naším prodejním partnerem ELP.
![]() |
![]() |
![]() |
Ice car společnosti New Airport Highway Co., Ltd. |
Ice car společnosti New Airport Highway Co., Ltd. |
Technické schéma Ice Car |
Hlavními komponentami jednoho ze dvou Ice Cars v Německu jsou:
- mobilní silniční senzor MARWIS
- senzor Lufft pro měření teploty, relativní vlhkosti, tlaku vzduchu a záření
- analogově digitální převodníky Lufft - UMB
- NR Lite radiometr od Kipp & Zonen pro měření intenzity záření
V kabinách automobilů se nalézá tablet pro vyhodnocování dat. Druhý model obsahuje:
- mobilní silniční senzor MARWIS
- senzor Lufft, který měřící teplotu, vlhkost, tlak vzduchu a vítr
- analogově digitální převodníky Lufft - UMB
- CNR 4 Net radiometr od Kipp & Zonen
Třetí vozidlo v Jižní Koreji je využíváno firmou New Airport Highway Co., Ltd. a obsahuje:
- mobilní silniční senzor MARWIS
- senzor Lufft, který měřící teplotu, vlhkost, tlak vzduchu a vítr
- senzor pro viditelnost VS20-UMB
- DGPS přijímač pro zjištění přesné pozice
- datalogger
- Apple iPad pro zobrazení hodnot v reálném čase
Tato společnost je zodpovědná za monitorování počasí na 37 km dlouhé rychlostní silnici mezi Soulem a Inčchonským mezinárodním letištěm. Část této vytížené trasy je na rozlehlém mostě, na který nelze nainstalovat invazivní silniční senzory kvůli nutnosti zachování hloubky vozovky. Především mosty jsou náchylné ke kritickému počasí jako jsou silný vítr, mlha a led, což je perfektní důvod pro využití Ice Cars.
Televizní reportáž o korejském Ice Car
Výhody mobilního SWIS (Informační systémy silniční meteorologie) jsou zřejmé: Uživatelé Ice Cars nyní mohou flexibilně monitorovat a vyhodnocovat současný stav vozovky formou termálního mapování v reálném čase. Tímto se zaplní mezery mezi stacionárními systémy: Od této doby již žádná kritická měření a mikroklimata, jako jsou např. voda, led nebo sníh na povrchu vozovky jako na ostatních částech komunikace, nezůstanou neodhalena. To vše je nyní možné používat bez instalace senzorů do silnic a průběžné údržby senzorů - dokonce i na mostech.