Mobilní silniční senzor / meteorologické čidlo, společnosti Lufft GmbH, MARWIS získalo německou průmyslovou cenu „INDUSTRIEPREIS 2015„ . Profesionální porota ohodnotila produkt jako nejlepší inovaci na poli německých průmyslových produktů. Tímto Lufft GmbH předčil i velké společnosti jako Daimler AG, Bosch Rexroth AG nebo Carl Zeiss MicroImaging GmbH.
» Tisková zpráva s podrobnějšími informacemi
» Více obrázků generálních ředitelů a udělené ceny
» Stránky silničního senzoru MARWIS
Klaus Hirzel (vlevo) a Axel Schmitz-Hübsch
Od Karla Schedlera 09.04.2015
Zdroj : Thaut Images, Fotolia.com
Z naměřených meteorologických údajů na vozovce nebo na letišti (jako například podíl ledu v roztoku na povrchu, výška vodního sloupce a teplota povrchu), vypočítává MARWIS průměrnou hodnotu kluzkosti.Termín kluzkost se dá popsat jako koeficient valivého tření mezi pneumatikou a povrchem vozovky. Tento koeficient valivého tření se dá definovat jako poměr velikosti valivého odporu a kolmé tlakové síly mezi vozovkou a pneumatikou (na kterou působí tíha vozidla).
Ekvivalentní a možná více praktická definice zní takto: kluzkost je poměr mezi průměrným brzdným zpomalením (při plném brzdění) ke gravitačnímu zrychlení (gravitační zrychlení je zhruba 10 m/s2), kde brzdné zpomalení je negativní zrychlení (čili změna rychlosti za jednotku času) a je také vyjádřené v m/s2. Kluzkost je tedy bezrozměrné číslo. Pokud znáte tyto souvislosti, pozorováním změn hodnoty kluzkosti vám může pomoci odhadnout dopad na provoz, protože díky tomu můžeme určit prodloužení brzdné dráhy pro danou výchozí rychlost. Kluzkost nám tedy říká jaká je přilnavost vozovky.
Aplikace MARWIS | Síly působící na kolo (zdroj: zentilla) | MARWIS na letišti
Modely založené na našich zkušenostech ukázaly, že běžný povrch vozovky, který byl vystaven provozu na delší dobu, měl hodnotu kluzkosti nejméně 0.82 v suchých podmínkách. Ve vlhkém prostředí se hodnota snížila na 0,55. Silnice pokrytá uježděným sněhem může mít hodnoty od 0,5 až po 0,2. Při ledovce nebo náledí jsou hodnoty mezi 0,3 až 0,1 v závislosti na síle a fragmentaci ledu. Při snížení hodnoty kluzkosti z 0,8 na 0,4 nebo z 0,6 na 0,3 se brzdná dráha zdvojnásobí, při hodnotách mezi 0,8 až 0,2 je dokonce nutné počítat s čtyřnásobně dlouhou brzdnou dráhou. Dispečinky zimní údržby by se tedy měly snažit vyhnout se poklesu hodnot kluzkosti pod 0,6.
Vše o MARWISu na: marwis.changroup.cz
Od Heleny Wingertové dne 4.3. 2015
Osobně jsem se podílela na natáčení některých záběrů a pomáhala s jejich přípravami. Takže vím, kolik času a úsilí je pro natáčení zapotřebí. Scény, které zabírají ve videu jen pár sekund, mohou zabrat několik dní natáčení. Jasně si pamatuji jeden večer, kdy jsem fascinovaně sledovala dva členy týmu při práci. Sledovali jednu a tu samou scénu dokola, z mnoha různých úhlů, a debatovali o tom, jaký záběr bude ve výsledku vypadat nejlépe.
Při přípravách nám pomohli skvělí lidé, které jsme získali díky našim obchodním partnerům. Pomáhali buď čistě jako herci, nebo přispívali jiným způsobem. Všichni to byli kolegové z Lufftu nebo dobrovolníci z města Stuttgart a ŘSD severního Bavorska. Kromě míst pro natáčení nám poskytli také vozidla s nainstalovanými senzory nebo velkou dispečerskou obrazovku s dopravní situací. Bez jejich spolupráce bychom nedokázali vytvořit toto unikátní video.
Když jsem viděla video poprvé, okamžitě jsem si vybavila Hollywood a byla jsem nadšená. Velká část filmu ani není natočena, ale draze animována filmovými tvůrci ze studia NCP. Tento profesionální tým již realizoval dva jiné projekty pro Lufft, z čehož XA1000 product film byl oceněn dvěma mezinárodními filmovými cenami.
Produktové video MARWIS je ještě lepší a to je také důvod časově náročného zpracování. Obvykle nejvíce času zabere postprodukce a nikoli natáčení samotné. V dnešní době je zapotřebí obecně mnohem více střihání a animací. Dříve byly jednotlivé kamerové záběry obvykle delší, ale dnešní divák se přizpůsobil rychlejší a dynamičtější sled filmových střihů.
Takže z předpokládaného "vysvětlujícího videa" se vyvinul akční a poutavý snímek. Video zobrazuje produkt takový, jaký opravdu je - extrémně praktický, všestranný a rychlý. Můžeme pozorovat, jak snadno MARWIS promění různá vozidla na "chytrou mobilní meteorologickou stanici" během mrknutí oka.
Ale jak se říká, jeden obrázek nahradí tisíc slov, tady je samotné video:
Více se dozvíte na marwis.changroup.cz a www.lufft.com.
Od Tobiase Weila dne 21.11. 2014
Kalibrační laboratoř společnosti Lufft je vybavena vlastními klimatickými komorami pro velmi přesné měření teploty a vlhkosti, slunečními komorami pro generování slunečního záření, aerodynamickými tunely a několika tlakovými komorami pro měření tlaku vzduchu. To znamená, že téměř všechny měřící přístroje, které vyrábíme mohou být testovány a dále vyvíjeny v našich laboratořích. Nicméně jedno testovací kritérium stále chybělo - a to byly srážky!
Když vývojáři Lufftu chtěli zlepšit měření senzorů srážek, museli vždy počkat na další dešťové přeháňky, aby bylo možno hodnoty senzorů porovnat s hodnotami instalovaných etalonů. To bylo pro inženýry Lufftu časově velmi náročné a z dlouhodobého hlediska neuspokojivé.
U společnosti Lufft prší na povel
Po velmi suchém jaře 2013, jen s několika možnostmi pro srovnávací měření, se inženýři Lufftu rozhodli hledat řešení, které by umožnilo v laboratoři generovat přesně definovaný déšť. Ukázalo se, že to bude velmi obtížný úkol. Vzhledem k vysokým průtokům vody, byly běžné sprchové hlavice naprosto nevhodné. Nakonec museli inženýři vyvinout vlastní konstrukci. Po šesti měsících s nejméně stotisícovými náklady, ale nyní lze stisknout tlačítko a začne pršet!
Dešťový simulátor RaiSi (Rain Simulator), má výšku asi 10 metrů a byl nainstalován ve schodišti v sídle Lufftu ve městě Fellbach (poblíž Stuttgartu, Německo). RaiSi je v provozu od druhého čtvrtletí roku 2014 a již vygeneroval stovky litrů deště. Intenzitu deště lze nastavit individuálně od několika kapek až po 200 mm / h.
Díky RaiSi vývojáři již nebudou muset čekat na další déšť pro srovnání měření. První výsledky jsou již k dispozici. Dešťový generátor pomohl zlepšit způsob měření radarové detekce deště. Zlepšený algoritmus je k dispozici v nejnovější aktualizaci firmwaru pro všechny modely WS s radarovým dešťovým senzorem. (WS400 a WS600)
Díky RaiSi a přesně generovanému dešti, se můžete těšit i na mnoho dalších vylepšení.
Vážené dámy a pánové,
dovoluji si Vám jménem společnosti ChanGroup s.r.o. a výrobce G.Lufft poděkovat za návštěvu a podporu mobilního silničního senzoru - "MARWIS" u příležitosti Silniční konference 2014 v Olomouci. Těšíme se na další společná setkání.
S pozdravem
Jaroslav Chán ml.
jednatel české společnosti
výhradní zástupce G.Lufft v ČR
Více informací o mobilním senzoru MARWIS naleznete na marwis.changroup.cz