od Christiana Mörkena ze dne 04.06.2014 ( překl jc )

fotografie: rangizzz - Fotolia.com

Ozonová vrstva nad zemí může být porovnávána s deštníkem, který nás chrání před deštěm. Nachází-li se v deštníku díra, postupem času zmokneme. Nejdříve jen trochu, následně více a na konci budeme stát zcela v dešti. Ozónová vrstva obklopuje naší planetu ve výšce 14 až 35km. Je to náš ochranný štít proti velmi vysoké energii ultrafialových paprsků slunce. Pokud by se tyto paprsky dostaly neodstíněné na naší zemi, žádný život by nebyl možný. Jsou tak silné, že dokonce ani mikroorganismy by nepřežily.

Ozonová vrstva, která je pro nás životně důležitá, se neustále ztenčuje. K tomu názoru dospívají vědci a výzkumníci již po celá desetiletí. Na vině jsme tomu my sami. Jedním z hlavních faktorů ničení jsou chlorofluorohlovodíky, krátce zvané freony. Již po mnoho let je tento škodlivý plyn vylučován do vzduchu, aniž by někdo věděl, jak vysoký je jeho destruktivní účinek. Freony byly používány po dlouhou dobu jako chladivo v chladničkách a také jako nosná látka ve sprejích. Když freonový plyn vystoupá do atmosféry a jeho molekuly se  dostanou do kontaktu s ozonovou vrstvou započne reakce, která má za následek pomalý rozpad ochranného štítu.

WS301-UMB                                                              WS501-UMB

Co to ​​znamená pro člověka? Ozonová díra je zvláště výrazná nad oblastí Antarktidy, Austrálie a nad Novým Zélandem. Ultrafialové záření způsobuje zvýšené riziko vzniku rakoviny kůže. Každý, kdo chce být v létě v Austrálii a na Novém Zélandu venku, musí být chráněn před žhnoucím sluncem širokým kloboukem, musí nosit dlouhé kalhoty, trička s dlouhými rukávy a nechráněné části těla natírat krémem s vysoce účinnou ochranou před slunečním zářením s UV blokátory. Zda se ozonová díra uzavře přirozenou cestou a kdy, je stále nejisté. Světová meteorologická organizace předpokládá regeneraci ozonové vrstvy nad jižním pólem až v roce 2068 nad Antarktidou proběhne proces obnovy pravděpodobně v průběhu příštích 20 let.

Lufft vyvíjí a vyrábí tzv. pyranometry, které jsou nezbytné pro přesné měření slunečního záření. Pyranometry jsou především součástí kompaktních meteorologických stanic, jako je WS301-UMB nebo WS501-UMB. Pyranometr může poskytnout přesné informace o intenzitě slunečního záření. Tímto způsobem je možné v určitých oblastech velmi přesně monitorovat změny slunečního záření. Pomocí výsledků z měření pyranometru je možné stanovit prognózy a účinně předpovídat, kde a jakým způsobem se v budoucnu bude ozónová vrstva měnit.

od Ann Pattison dne: 26.05.2014 ( přkl. jc )

Upper Peninsula of Michigan je horní poloostrov nejseverovýchodnějšího a na dvě části rozděleného státu Michigan. Je obklopen severním Wisconsinem ,jezery Hořejším, Huronským a Michigským a má hranici s Kanadou. Stát je nejvíce známý jako americké centrum automobilového průmyslu. Hornímu poloostrovu Michiganu vévodí vlhké kontinentální klima s poměrně krátkými léty a dlouhými zasněženými zimami. Období bez mrazu je jen 60-120 dnů za rok. Průměrná roční teplota je 4,4 °C. Tyto hodnoty mají významný dopad na dopravu a související riziko nehod v celém regionu.

Lufft USA vyhrál na konci roku 2012 výběrové řízení na instalaci 20ti nových ARWIS-systémů na horním poloostrově "Upper Peninsula of Michigan". Silniční meteorologické stanice, které umí detekovat vznik náledí, se používají pro sledování místních komunikací a tím zajišťují větší bezpečnost silničního provozu v regionu. Zadání výběrového řízení bylo provedeno nejen vyhodnocením ceny, ale také dalším kritériem - technické provedení. Rozhodující pro vítězství Lufft USA byla otevřená systémová architektura jako jsou: otevřené rozhraní, inteligentní senzory a snadná integrace senzorů jiných výrobců. Do některých systémů ARWIS, instalovaných společností Lufft USA,  se například integrovaly pokročilé dopravní detektory na principu radaru, které tímto výhodně rozšířily vlastní nabídku jednak pro zákazníka a rovněž tak i zvýšily přínos pro řidiče samotné.

V zimě 2013 byly v první fázi postaveny stožáry společně s instalací senzorů, jako např. kompaktní meteorologické stanice WS200, WS300-UMB a R2S-UMB - radarový senzor měřící srážky. Kromě toho byly uvedeny do provozu i elektronické skříně s centrálními jednotkami. V druhé fázi, kdy byly silnice opět bez sněhu a ledu, byly instalovány silniční senzory. Kompletní silniční meteorologické stanice Lufft a datový systém byly okamžitě funkční. Datová integrace pro Michigan Department of Transportation (MDOT), byla zajištěna originálním softwarovým řešením Lufft "SmartView3". Následující zimu získají uživatelé praktické zkušenosti a dovednosti. Lufft USA jim k tomuto zajisťuje průběžná školení zaměstnanců MDOT a nepřetržitou podporu.

od Klause Hirzela dne 06.05.2014 (přkl. jc)

fotografie: magann - Fotolia.com

Inovace a tradice


Globalizace ve spojení s internetem vytváří skvělé příležitosti pro organický růst malých, inovativních a dynamických podniků.

Ještě před čtvrtstoletím jsme byli na trhu svázaní mechanickými snímači a výstupními signály jako "proud a napětí", nyní však určují špičkové technologie v oblasti vývoje senzorů globální myšlení.

Miniaturizace, stabilita, spolehlivost za extrémních podmínek jsou nejdůležitější požadavky. Vysoká přesnost měření se stala pro naše zákazníky standardem. Samozřejmostí je také splnění požadavků inteligentního rozhraní pro snadnou integraci do průmyslových procesů, telematických aplikací a komplexních environmentálních měřících systémů.

V posledních letech naši inženýři vyvinuli a zpřístupnili nové senzorové technologie pro naše aplikace, které nás znovu a znovu překvapují:

• radarové senzory pro měření velmi jemných vrstev vody / rosy na silnicích, dálnicích a přistávacích drahách letadel
• Peltierovy články, využívané pro přesné měření bodu mrazu v zimních podmínkách za použití chemických rozmrazovacích prostředků
• detekci srážek založenou na principu radarové techniky, kdy je měřena rychlost jednotlivých dešťových kapek
• měření rychlosti a směru větru průchodem skrze ultrazvukový impuls a to bez nutnosti mechanických pohyblivých části (náchylných na mech. poškození)
• spektrální (bezkontaktní) měření teploty a podmínek na pozemních komunikacích
• mikrovlnnou techniku pro detekci vlhkostních podmínek v materiálech (např. ve stěnách).

A přesto nám stále ještě něco chybí ke komplexnosti. Doposud jsme neměli k dispozici žádné laserové senzory pro aplikace v naší "technické stavebnici Lufft" pro měření životního prostředí.

senzor výšky oblačnosti CHM 15k                          senzor výšky sněhu SHM 30

fotografie: Jenoptik AG

Tuto strategickou mezeru jsme byli schopni nyní uzavřít tím, že příslušné enviromentální měřící přístroje Jenoptik změníme na produkty Lufft a tím vytvoříme  jednoznačné skupinové portfolio. Naše lasery "vystřelují" svůj paprsek směrem vzhůru (výška oblačnosti), směrem dolů (výška sněhu) a v brzké době i do  jiných směrů.

 

od Christiana Mörkena dne 28.04.2014 (přkl. jc)

Fotografie: KB3 - Fotolia.com

Jen pár týdnů zbývá do zahájení prvních soubojů na Mistrovství světa ve fotbale 2014. Na dvanácti místech se sejdou nejlepší fotbalové týmy z celého světa. 16. června 2014 sehraje německý národní tým svůj první zápas proti Portugalsku. Ve skupině G čekají jako další soupeři Ghana a Spojené státy. Pohledem na aktuální herní bilanci je německý team považován jako jasný favorit skupiny. Při přípravě by se jedenáctka DFB měla přichystat nejen po stránce herních výkonů a taktiky, nýbrž i na další důležitý faktor: variabilní a fyzicky náročné brazilské klima.

Brazílie je s plochou 8,5 mil km2 největší země v Jižní Americe. Obrovské deštné pralesy Amazonie na severu, náhorní plošiny a hory na jihu ovlivňují zemi různými klimatickými podmínkami. Obecně vzato zde panuje tropické klima s vysokou vlhkostí. Na severu je obvyklý bohatý výskyt srážek, oproti jihu, který je charakteristický intenzivními vedry a periodami sucha. Kromě těchto výrazných rozdílů existují také oblasti s odlišným mikroklimatem. V okruhu několika kilometrů může pršet i současně svítit slunce.

Co to ​​znamená pro nadcházející fotbalové MS 2014?

Klimatické podmínky a počasí musí být přesně monitorovány. Velmi důležité je stanovení spolehlivých prognóz počasí pro dny utkání, sloužící k informaci a ochraně hráčů, diváků i samotných obyvatel Brazílie. Silné lijáky mohou totiž být příčinou sesuvů půdy. Obzvláště je postižena chudší část obyvatelstva žijící ve favelách. Tyto se často nacházejí na svazích. Pouze s monitorovacím systémem, který pracuje v reálném čase, je šance na včasnou evakuaci vždy vyšší. Pro splnění těchto požadavků si FIFA vybrala do Brazílie absolutního odborníka na klima - Lufft. Všechna hostitelská města byla již v loňském roce vybavena kompaktní meteostanicí WS301-UMB a  zkušební provoz úspěšně proběhl na FIFA Confederations Cupu - 2013.

Měřící senzory zaznamenávají teplotu, relativní vlhkost, tlak vzduchu, sluneční záření a pomocí externího čidla i množství srážek. Nejen, že technologie samotná je moderní, nýbrž i kvalitní konstrukční prvky sloučené s účelovým designem. Meteorologické stanice Lufft jsou za branami sotva znatelné, a proto zaručují nerušený fotbalový zážitek.

od Christiana Mörkena dne 23.04.2014 (přkl. jc)

fotografie: antiksu – Fotolia.com

V Rusku existují tři klimatické zóny: arktická, mírná a subtropická. Zemi dočasně vládnou extrémní teplotní rozdíly. Výkyv teplot narůstá s posunem směrem na východ. Rusko se také vyznačuje tvrdou a vytrvalou zimou. Na Východní Sibiři teploty dokonce klesají na hodnoty od -35 °C až do -60 °C. Místní obyvatelé se s těmito extrémními teplotami již dávno vyrovnali. K běžným činnostem patří rybaření na ledu, zimní plavání na řekách Moskva nebo Neva a také hraní šachů v zasněženém parku.

Je zřejmé, že mnoho ruských silnic a dálnic nezůstávají ušetřeny těchto extrémních povětrnostních podmínek. V zájmu zajištění větší transparentnosti a bezpečnosti na ruských silnicích a dálnicích, vyvíjí společnost Lufft spolu s ruským partnerem OJSC Moscow Roads v současné době dlouhodobý projekt podél dálnic. Projekt přepokládá instalaci systému "Road Weather Information System" s více než 100 lokálními meteorologickými stanicemi Lufft.

Každá stanice je vybavena bezkontaktním snímačem NIRS31-UMB, kamerou a  kompaktním senzorem počasí WS600. Ke dnešnímu dni je téměř polovina zařízení uvedena do provozu. Bezkontaktní snímač NIRS31-UMB sleduje stavy povrchu silnice jako je vlhkost, led, rozbředlý sníh nebo sníh popř. námraza. Stanovení teploty a kluzkosti je také možné. Kompaktní senzor počasí WS600 měří teplotu vzduchu, relativní vlhkost, intenzitu srážek, druh srážek, množství srážek, tlak vzduchu, směr a rychlost větru. Na vybraných místech s opakovanou nízkou viditelností způsobených mlhou je nainstalován VS20-UMB. Nasazení této techniky je důležitý první krok, aby se silnice a dálnice staly bezpečnější.