od Christiana Mörkena ze dne 14.04.2014 ( překl. jc )
Po dvou neúspěšně podaných žádostech v letech 2010 a 2014 se stává dějištěm zimních olympijských her v roce 2018 Pchjongjang. 23. zimní hry se konají od ledna 29. do 25. února 2018. Region Pchjongjang se nachází v jihokorejské provincii Gangwon-do a má asi 43.700 obyvatel. Obec se shodným názvem má jen 10.000 obyvatel a nachází se 240 km od hlavního města Seoul. Dopravu pro návštěvníky her budou zajišťovat autobusy vyjíždějící z terminálu Dong Seoul Express a vysokorychlostní železnice, která se ještě nachází ve výstavbě.
Region Pchjongjang se vyznačuje největším korejským pohořím země v horském masivu Taebeak. Nadmořská výška oblasti je sice jen pouhých 700 metrů. Avšak zima a klimatické podmínky, zvláště pak ve východní část poloostrova jsou drsné, chladné a bohaté na sníh. Pohoří je proto také nazýváno "Alpami v Asie." Jmenovaná oblast zimních sportů je ideálním místem pro uspořádání zimních olympijských her v roce 2018, které se budou konat pod mottem "New Horizons". Významná lyžařská oblast kolem pohoří Taebeak je již dlouhodobě mezinárodně známá. Především lyžařský areál Yongpyong, který se rozprostírá ve výšce vyšší než 1200 metrů n. mořem, je velmi oblíbeným centrem turistů. Slavné lyžařské středisko má 31 sjezdovek, 15 lyžařských vleků, téměř 4 km dlouhou lanovku a největší "Dům pro lyžaře" v Jižní Koreji.
WS500 - instalace na sjezdovce Přípravy pokračují Kompaktní meteostanice Lufft WS500
Přípravy na pořádání olympijských her již nyní běží na plné obrátky. Do otevření her bude dokončena výstavba vysokorychlostní železnice a nových sportovišť, současně probíhá optimalizace v infrastruktuře regionu. Také společnost Lufft je zapojena do příprav a pomáhá měřením a sběrem údajů o životním prostředí a jejich analýzou. Monitoring počasí zde hraje významnou roli pro hladký průběh Zimních olympijských her v Jižní Koreji. Z tohoto důvodu společnost Lufft instalovala přímo v místě konaní kombinované senzory sledování počasí WS500-UMB a silniční senzory NIRS31-UMB. Meteorologická stanice WS500-UMB měří směr větru, rychlost větru, teplotu, vlhkost a tlak vzduchu. Údaje ze senzorů lze získat od 26.ledna 2013 zde (http://2013sopoc.kma.go.kr/?lang=ENG).
Bezkontaktní silniční senzory Lufft NIRS31-UMB byly instalovány v roce 2012 na hlavních ulicích Pchjongjangu. Tyto určují-detekují aktuální stav povrchu vozovky, jako jsou déšť, led, rozbředlý sníh nebo jen sníh. Navíc definují stav jinovatka a měří výšku vodního filmu. Aktuální údaje ze silničních senzorů si lze prohlédnout zde (http://2013sopoc.kma.go.kr/road.po). Po instalaci čidel je možné již předem přesně předpovídat povětrnostní podmínky.
od jc dne: 27.03.2014
Poutač před výstavištěm Intertraffic 2014
Vstupní hala
od jc dne: 27.03.2014
V těchto dnech probíhá jedna z největších evropských mezinárodních výstav v oblasti dopravních technologií - Intertraffic 2014 v Amterdamu. Společnost Lufft zde představuje nejvyšší světovou třídu mobilního měření stavu silnice. Novinka vzbudila nevšední zájem u odborné - technické a široké veřejnosti.
"MARWIS" to je zaklínadlo dnešních dní, nastavující nový standard při efektivní údržbě silnic a bezpečnosti provozu pro uživatele dálnic, rychlostních komunikací a silnic. Okamžitý přenos aktuálních měřených hodnot z vozů ZÚ do centrálních dispečinků údržby zajišťuje kvalitní průběžnou dynamickou informaci pro okamžité rozhodovací procesy.
Vizualizace údajů je možná v přehledném displeji uvnitř měřícího posypového vozidla i v internetovém zobrazení na monitoru dispečera. Toto všechno přispěje především k lepšímu a velmi efektivnímu nasazení - využití soli a úspoře finančních prostředků, neboť dispečer má hodnoty k posouzení online a v závislosti na podmínkách stavu silnice může dynamicky provádět rozhodnutí směřující ke snížení nebo navýšení množství vysypané soli pro zachování sjízdnosti komunikací, bezpečnosti řidičů a dopravního toku.
Velmi nás těší, že tento revoluční inovativní výrobek představujeme i přinášíme na český trh a který navíc naplňuje požadavky implementace v rámci řešení ITS České Republiky. Využití nového MARWISu a jeho uplatnění bude opravdu široké a zasáhne do všech oblastí. Výrobek bude k dispozici pro Českou republiku výhradně u společnosti ChanGroup s.r.o. - Dolní Rychnov, která je výhradním zástupcem G. Lufft Mess und Regeltechnik GmbH pro český trh.
Stánek LUFFT
od Christiana Mörkena dne 10.02.2014
Foto-Credit: Photobank – Fotolia.com
Mohlo by se zdát, že přírodních katastrof každým rokem přibývá a vždy se zničujícími rozměry. Od roku 1980 se počet extrémních meteorologických jevů téměř ztrojnásobil. Lesní požáry, zemětřesení, záplavy, ledové vlny a bouře všeho druhu způsobují celosvětové škody - způsobené částečně lidskou rukou, částečně v důsledku změny klimatu. Díky nejnovější technologii, rokům výzkumu a zaznamenávání údajů, byli vědci schopni získat užitečné poznatky. Určitá období, ve kterých se zvýšeně vyskytují např. cyklony a hurikány, mohou být předpovězena. Avšak zabránit těmto přírodním katastrofám stále ještě nelze. U lesních požárů, jako např. "Rim Fire" v srpnu 2013, který vznikl z lovcova ohně, který se stal nekontrolovatelným. Zde to byl člověk, který se stal přímou příčinou požáru. Nasazením systémů včasného varování mají být vzniklá nebezpečí zjištěna co nejrychleji a následné škody tak mohou být výrazně omezeny. Včasnou informací lze např. neprodleně provést evakuaci obyvatelstva nebo vyhlašovat a činit další ochranná opatření .
Po ničivé vlně tsunami na pobřeží Thajska v zimě roku 2004 a tsunami vyvolanou podmořským zemětřesením ve Fukušimě v roce 2011, vznikla na Filipínách měřící síť sestávající z 1000 meteorologických stanic. Na výstavbě se podílela i společnost Lufft s inteligentními kompaktními meteorologickými stanicemi WS502-UMB. Tyto poskytují spolehlivé údaje o životním prostředí, jako jsou teplota vzduchu, relativní vlhkost, sluneční záření, tlak vzduchu, směr a rychlost větru se známým komunikačním protokolem. Hlavním záměrem tohoto projektu je včasná detekce extrémních projevů počasí, nejrychlejší a cílené varování obyvatelstva spojené s jeho nutnou evakuací v případě potřeby.
Lufft WS502-UMB na Filipínách
od Heleny Wingertové dne 18.02.2014 ( překl. jc )
Historie silničních meteorologických informačních systémů nás přivádí zpět do roku 1999 v němž byl vyvinut pasivní invazivní senzor s názvem IRS20-UMB. Již v té době byl schopen měřit teplotu vozovky na povrchu i pod ní, stejně jako množství soli a dokázal i zobrazovat výšku vodního filmu. O dva roky později nastupuje IRS21 a přináší technická zlepšení v oblasti měření výšky vodního filmu. Nicméně, přicházejí další zlepšení se senzorem IRS31, který byl zaveden v roce 2007 a který měří výšku vodního filmu pomocí nové technologie radarových senzorů. Poslední verze v řadě pasivních silničních invazivních senzorů se představuje s IRS31Pro-UMB - od 2013.
Dalším typem měřícího informačního systému silničního počasí je NIRS31 - UMB, který pracuje opto - elektronicky a proto nemusí být instalován do silnice - na rozdíl od řady IRS. Poprvé je na trh uveden v roce 2011 a je používán především na silničních mostech, kde provádí měření shora (instalace senzoru je na samostatném stožáru nebo na VO) směrem na silnici. Nicméně, všechny výše uvedené typy snímačů mají společného jmenovatele a to je instalace vázaná k pevnému bodu, který je určen předchozím pozorováním. Stav povrchu silnice a dálnice tak nelze měřit v celé nebo úsekové ploše. Snímače, které by měli schopnost měřit stav povrchu silnice a dálnice při jízdě, by byli jistě velkým přínosem v porovnání s předchozími modely. Je zcela jasné, že tyto úvahy měl také Lufft již před několika lety, což bylo také důvodem, zahájení velkého projektu. Výzvou bylo vynalézt silniční senzor, kterým lze měřit pohybující se širokou škálu parametrů prostředí a vytvářet komplexní údaje. Jednoduše řečeno měřit povrch silnice za pohybu. Nyní je čas představit novou generaci inteligentního silničního meteorologického informačního systému: MARWIS.
MARWIS s sebou přináší obrovské výhody, jako je např. inteligentní omezování množství soli vysypané na ledových silnicích, bezpečná navigace autobusů a automobilů, přesný výpočet doby jízdy, systematická eliminace tzv. černých děr u předpovědí počasí a mnoho jiných použití, kterým nejsou nastaveny žádné limity. Krom toho, MARWIS je cenově přístupnější než pevné instalace silničních senzorů, je rychlý a praktický. Měří 100 krát za sekundu přímo z vozidla a přenáší data přes Bluetooth do typu zařízení, jako je iPad. Vyhodnocení pak probíhá okamžitě ve vozidle a v případě systémové potřeby nastaví přenos dat sběrného serveru ( pozn. překl. v ČR - technologický server ARWIS BASE - ChanGroup- technologie Lufft ) a následně je dána možnost sofistikovaná a validovaná data přenést do internetových vizualizací.
Jeho první veřejné vystoupení je na mezinárodní výstavě Intertraffic 2014 v Amsterdamu, která se koná ve dnech 25. a 28. března. Navštivte MARWIS na stánku LUFFT číslo 11.532 - hodiny tikají.