od Heleny Wingertové dne 18.02.2014 ( překl. jc )

Historie silničních meteorologických informačních systémů nás přivádí zpět do roku 1999 v němž byl vyvinut pasivní invazivní senzor s názvem IRS20-UMB. Již v té době byl schopen měřit teplotu vozovky na povrchu i pod ní, stejně jako množství soli a dokázal i zobrazovat výšku vodního filmu. O dva roky později nastupuje IRS21 a přináší technická zlepšení v oblasti měření výšky vodního filmu. Nicméně, přicházejí další zlepšení se senzorem IRS31, který byl zaveden v roce 2007 a který měří výšku vodního filmu pomocí nové technologie radarových senzorů. Poslední verze v řadě pasivních silničních invazivních senzorů se představuje s IRS31Pro-UMB - od 2013.

Dalším typem měřícího informačního systému silničního počasí je NIRS31 - UMB, který pracuje opto - elektronicky a proto nemusí být instalován do silnice - na rozdíl od řady IRS. Poprvé je na trh uveden v roce 2011 a je používán především na silničních mostech, kde provádí měření shora (instalace senzoru je na samostatném stožáru nebo na VO) směrem na silnici. Nicméně, všechny výše uvedené typy snímačů mají společného jmenovatele a to je instalace vázaná k pevnému bodu, který je určen předchozím pozorováním. Stav povrchu silnice a dálnice tak nelze měřit v celé nebo úsekové ploše. Snímače, které by měli schopnost měřit stav povrchu silnice a dálnice při jízdě, by byli jistě velkým přínosem v porovnání s předchozími modely. Je zcela jasné, že tyto úvahy měl také Lufft již před několika lety, což bylo také důvodem, zahájení velkého projektu. Výzvou bylo vynalézt silniční senzor, kterým lze měřit pohybující se širokou škálu parametrů prostředí a vytvářet komplexní údaje. Jednoduše řečeno měřit povrch silnice za pohybu. Nyní je čas představit novou generaci inteligentního silničního meteorologického informačního systému: MARWIS.

MARWIS s sebou přináší obrovské výhody, jako je např. inteligentní omezování množství soli vysypané na ledových silnicích, bezpečná navigace autobusů a automobilů, přesný výpočet doby jízdy, systematická eliminace tzv. černých děr u předpovědí počasí a mnoho jiných použití, kterým nejsou nastaveny žádné limity. Krom toho, MARWIS je cenově přístupnější než pevné instalace silničních senzorů, je rychlý a praktický. Měří 100 krát za sekundu přímo z vozidla a přenáší data přes Bluetooth do typu zařízení, jako je iPad. Vyhodnocení pak probíhá okamžitě ve vozidle a v případě systémové potřeby nastaví přenos dat sběrného serveru ( pozn. překl. v ČR - technologický server ARWIS BASE - ChanGroup- technologie Lufft ) a následně je dána možnost sofistikovaná a validovaná  data přenést do internetových vizualizací.

Jeho první veřejné vystoupení je na mezinárodní výstavě Intertraffic 2014 v Amsterdamu, která se koná ve dnech 25. a 28. března. Navštivte MARWIS na stánku LUFFT číslo 11.532 - hodiny tikají.

od (jc) 31.01.2014

Překrásná přírodní scenerie a slunné počasí přivítala odborníky na 17. mezinárodní konferenci o silničním počasí - SIRWEC 2014 v La Massana, Andorra. Konference se koná v termínu od 30. ledna do 1. února 2014.

Jednací sál konference SIRWEC 2014, Andorra

 

Celosvětové prestižní setkání předních odborníků v oboru poskytuje prostor pro výměnu informací v oblasti počasí a jeho vlivu na dopravu. Hlavním tématem přednášek a prezentací jsou údržba silnic v podmínkách zimního počasí, bezpečnost silničního provozu, meteorologie a predikce " silničního " počasí, ochrana životního prostředí, měřící technika a informační systémy.Vzájemná výměna poznatků mezi různými týmy vede k další motivaci v činnosti a  k vytváření nových technických projektů v oblasti výzkumu, vývoje a inovací na mezinárodní a mezioborové bázi.

Společnosti ChanGroup s.r.o. Dolní Rychnov a Lufft Mess und Regeltechnik GmbH Fellbach (srn) se zde účastní jako přednášející i jako vystavovatelé na doprovodné výstavě zaměřené na oblast silniční meteorologie.

 

Prezentace ChanGroup s.r.o., SIRWEC 2014, Andorra

 

Prezentace Lufft  u příležitosti SIRWEC 2014, Andorra

 

Lufft zde představuje své nejaktuálnější inovované výrobky z oblasti řady kompaktních meteostanic WS a nejnovější koncepci silničního senzoru IRS 31 PRO. ChanGroup prezentuje svůj softwarový projekt zcela nového serverového řešení vizualizace silničně-meteorologických dat s integrovanou předpovědí a dalšími progresivními moduly vyhodnocování a služeb na kterém spolupracuje s našimi předními českými odborníky.

Konference probíhá pod záštitou andorském vlády (vláda d'Andorra) a Andorry Research Institute (Institut d'Estudis Andorrans).

 

 

La Massana, Andorra

Horský masiv, Andorra

Řízení výkonů zimní údržby  se provádí s podporou informaci ze silničně meteorologických stanic, Andorra

od Christiana Mörkena dne 20.01.2014 ( překl. jc )

foto:kalafoto – Fotolia.com

Provozní úsek silnice správce Landesbetrieb Straßenbau und Verkehr Schleswig-Holstein je v celkové délce 1977 km (dálnice/silnice I tř.). Správce je zodpovědný za plánování, výstavbu a provoz dálnic, což zahrnuje i parkovací a servisní plochy. Na správě se podílí centrální ředitelství, čtyři pobočky a 26 správ údržby silnic a dálnic. Zejména v chladnější polovině roku se k úkolům výstavby a letní údržby přidávají další provozní výzvy: sníh, námraza a led na silnicích.

Již od roku 2007 vsadil správce Landesbetrieb Straßenbau und Verkehr Schleswig-Holstein na spolehlivou techniku ​​G. Lufft. Na spravovaném úseku již existuje více než 60 silničních meteorologických stanic, které vydávají varování před náledím a slouží tak k zajištění bezpečnosti provozu na silnicích. Tyto okamžitě bijí na poplach, jakmile je překročena kritická hodnota. Díky této podpoře jsou výkony vozidel zimní údržby plužením a posypem efektivně plánované a tradiční způsob inspekčních cest jsou omezovány v co největší míře. Motoristy pak informuje automatizované proměnné dopravní značení, které upozorňuje na vznik náledí. Informační systém současně také dokáže přizpůsobit optimální rychlostní limit. Silniční meteorologický systém neinformuje jen před vznikem náledí, ale také varuje před vznikem aquaplaningu v hustém dešti nebo před vznikem poryvů při silném větru.

Systém je sestaven z různých technických komponentů. V tělese silnic a dálnic jsou instalovány aktivní a pasivní silniční senzory, jako například IRS31-UMB a ARS31-UMB včetně podúrovňových sond. Výhodný konstrukční systém dvoudílného pouzdra u měřících silničních senzorů umožňuje kdykoliv provést rychlou výměnu elektronické části. To je velmi důležitý aspekt, protože je důležité, aby se zabránilo zbytečnému omezování dopravního toku na silnicích a dálnicích. K dalšímu vybavení patří také WS600, meteorologická stanice pro měření údajů o životním prostředí, jako je teplota vzduchu, relativní vlhkost, směr a rychlost větru a dešťový senzor R2S-UMB pro měření dešťových srážek popř.  intenzity srážek. Komunikační systémový protokol silničních meteorologických stanic umožňuje snadnou integraci do stávajících systémů. Všechny naměřené údaje jsou k dispozici veřejnosti v reálném čase na internetových stránkách "www.strassen-sh.de". (pouze v němčině)

Pasivniní silniční sensor IRS31 RWIS stanice - Fehmarsundský most Kombinace aktivního a pasivního senzoru ARS31 a IRS31

Kromě Landesbetrieb Straßenbau und Verkehr Schleswig-Holstein  ( Zemského úřadu pro výstavbu a dopravu ve Šlesvicku-Holštýnsku ) využívají  silniční meteorologické systémy Lufft také mnohé komuny jako např. město Dachau které využívá systém pro plánování nasazení zimní služby. Systémovou podporou zimní údržby komunálu se výrazně zvýšila bezpečnost silničního provozu na více než 200 km dlouhé silniční síti a velmi výrazně se tak uvolnila kapacita Správě a údržbě silnic a dálnic v zimním období.

od Christiana Morkena dne: 11.12.2013

Fotografie: lassedesignen – Fotolia.com

Na podzim a v zimě jsou motoristé omezováni špatným stavem vozovky. Příčinou jsou vlhkost silnice, vlhké listí a kluzkost. K významným faktorům také patří i špatné podmínky viditelnosti. Tyto mohou být způsobené mlhou, deštěm, sněhem, prachem nebo kouřem. Výsledkem jsou časté nehody. Řidiči motorových vozidel nedokáží dostatečně rychle rozpoznat vozidla jedoucí před nimi a během brzdění často nereagují včas.

Několika jednoduchými pravidly chování, lze riziko dopravní nehody významně snížit. Motto je: " Vidět a být viděn! " Při silném omezení viditelnosti je povinností zapnout přední i zadní mlhová světla, která jsou ostatními účastníky silničního provozu vnímána podstatně rychleji. Zde platí, že světlomety nejsou špinavé nebo zakryté listím a sněhem. Dalším důležitým pravidlem je: " Upravte rychlost! ". Za další zatáčkou se může vyskytovat dopravní zácpa nebo pomalejší vozidlo. Výskyt mlhy a sněhu obvykle způsobují i zvýšené riziko smyku, proto je okamžitě nutné rychlost motorového vozidla přizpůsobit aktuálnímu stavu vozovky. Při velmi silně omezené viditelnosti způsobené mlhou, to zn. s dohledností do 50m, je doporučeno jet pouze rychlostí do 50 km/h. V tomto případě okamžitě zapněte mlhová světla, současně je třeba se vyvarovat používání mlhových světel při lehce omezené viditelnosti nebo jízdě v koloně, protože naopak oslňují ostatní účastníky silničního provozu. Mlhová světla mohou být zapnuta při vzniku mlhy, deště nebo sněžení pro zlepšení vidění řidiče a viditelnosti motorového vozidla  samotného.

Německá dálnice A8 v blízkosti města Stuttgart Integrace  Lufft Sensor Dohlednosti VS20-UMB

Velkou nápomocí řidičům je instalace proměnného dopravního značení ( PDZ ) na silnicích, rychlostních komunikacích a dálnicích, které upozorňuje na vzniklé nebezpečí vzniku omezené viditelnosti a které je také využíváno k aktivnímu řízení rychlosti dopravního toku. Tyto systémy mohou pracovat nezávisle na sobě, v případě potřeby, pokud jsou připojeny na senzory měřící "viditelnost-dohlednost". Společnost Lufft nabízí dva modely provedení těchto snímačů. Snímač viditelnost VS20 - UMB je senzor určený k využití v silničním hospodářství, který je k dispozici ve dvou modifikacích . S přesným rozsahem měření až do vzdálenosti 2000 metrů a 3000 metrů. Prostřednictvím digitálního UMB protokolu, lze senzor připojit k ústředně Lufft-UMB. Oba dostupné modely pracují na principu Forward-Scatter ( optický bodový princip měření ). Mnohé systémy pro řízení dopravy nebo PDZ jsou v ČR vybaveny těmito velmi přesnými měřícími senzory Lufft. Druhý model snímače viditelnosti má rozsah měření až 16 kilometrů, v silničním hospodářství je obvykle využíváno dostačující měření do 3000m. Další informace o snímači viditelnosti je k dispozici zde

aa

Vlevo PDZ, vpravo ZPI.

Vážení a milí zákazníci, obchodní partneři, kolegové,

chci Vám touto cestou poděkovat za Vaši spolupráci a podporu produktů Lufft v roce 2013.
V novém roce 2014 Vám přeji mnoho úspěchů, pevné zdraví a dobrý obchod. Nové katalogy Lufft 2014 jsou již dnes pro Vás připraveny na naší internetové stránce.

S vánočními a novoročními pozdravy

 

Jaroslav Chán st. - generální ředitel

a team ChanGroup s.r.o. - člen VIP LufftBlueClubu



Dear customers, business partners, colleagues,

I want to thank you for your cooperation and support of Lufft in 2013.
In the new year 2014 we wish you many successess, good health and business. We
already prepared new catalogue Lufft 2014 for you on our website.

We wish you Merry Christmas and Happy New Year

 

Jaroslav Chán sen - general manager

and team ChanGroup s.r.o. - member of VIP LufftBlueClub